Compass icon
Bane NOR

Nytt konsept og visuell identitet for jernbaneaktøren

Berggård Amundsen
BaneNOR er det norske statlige organet som er ansvarlig for å eie, vedlikeholde, drifte og utvikle det norske jernbanenettet, inkludert banen, stasjoner, etc. Som et resultat av jernbanereformen av den konservativt ledede koalisjonen i 2017, trengte det tidligere Jernbaneverket et nytt navn, logo og merkeidentitet på tvers av alle fysiske og digitale plattformer. De landet på navnet BaneNOR, og logoen ble designet av Scandinavian Design Group.

Med kun en logo, og uten en visuell verktøykasse, kom Bane NOR til Uniform, der Kristine jobbet som senior identitetsdesigner, fordi de trengte en merkeidentitet. Kristine, som ledet designteamet, utviklet det kreative konseptet Momentum som ble kjernen i BaneNOR’s merkeidentitet. Den beskriver rollen organisasjonen har sammenlignet med de andre jernbaneorganisasjonene. Momentum er også det implisitte budskapet i alle former for kommunikasjon. Symbolsk tolkes Momentum som en bærer av potensiell energi. Denne energien overføres fra ett element til et annet, og gir dem styrke og retning. Det kreative konseptet Momentum tolkes visuelt gjennom de grafiske elementene i den nye visuelle identiteten, som er tilpasset alle typer formater, digitalt, på trykkmateriell og fysisk som f.eks kontorlokaler, ansatteuniformer og kjøretøy. Resultatet er en mer visuelt sammenhengende, tydelig og tillitsverdig organisasjon.
CREDITS
Leveranser
KONSEPT & VISUELL IDENTITET, TRYKKMATERIELL, DESIGNMANUAL
År
2017
Design lead
KRISTINE BLESVIK
Byrå
UNIFORM DESIGN
Case video
STIR