Norges Sjømatråd
Et nytt opphavsmerke for å styrke sjømatnasjonen Norge
Berggård Amundsen
Norges sjømatråd jobber sammen med norsk fiskeri- og oppdrettsnæring for å utvikle markeder for norsk sjømat. De tar sikte på å øke verdien av norske sjømatressurser, gjennom markedsinnsikt og markedsutvikling rundt om i verden. Et verktøy de har brukt i mange år var et opphavsmerke (logo) med tittelen NORGE. Ett problem var selve navnet (i utlandet bør det være Norway, ikke Norge), men et annet problem var at illustrasjonen på merket ikke representerte hele sjømatnæringa – kun viltfiske, og ble sett på som veldig utdatert og ikke optimalt for en digital verden. Norges sjømatråd trengte et nytt opphavsmerke og et ny visuell identitet.
Kjernekonseptet er Norges fordeler innen sjømat; våre naturressurser – det kalde, klare vannet og vår respekt for naturen og kystkulturen. Vår arv. Vi ønsket at selve opphavsmerket skulle være beskrivende i navnet (Seafood from Norway), og spille på speilende fjell i havet. Merket fungerer godt på sjømatemballasjene sammen med bransjens egne merker, og sørger for å være en styrke uten å trekke for mye oppmerksomhet. Foto er hovedelementet i den visuelle identiteten, og understreker ansvaret, erfaringen og kompetansen som skiller norsk sjømatindustri fra sjømat av annen opprinnelse. Ved å bruke få, men stolte elementer i rene komposisjoner, står identiteten høyt og majestetisk.
Opphavsmerket er et strategisk verktøy for å forbedre industrien i en fremtid der sjømat skal bli vårt viktigste eksportprodukt. Den brukes globalt på norske sjømatprodukter og markedsføringsmateriell – ofte i samarbeid med bransjeaktører – rettet mot både forbrukere, politikere, presse, handel og industri.
Kjernekonseptet er Norges fordeler innen sjømat; våre naturressurser – det kalde, klare vannet og vår respekt for naturen og kystkulturen. Vår arv. Vi ønsket at selve opphavsmerket skulle være beskrivende i navnet (Seafood from Norway), og spille på speilende fjell i havet. Merket fungerer godt på sjømatemballasjene sammen med bransjens egne merker, og sørger for å være en styrke uten å trekke for mye oppmerksomhet. Foto er hovedelementet i den visuelle identiteten, og understreker ansvaret, erfaringen og kompetansen som skiller norsk sjømatindustri fra sjømat av annen opprinnelse. Ved å bruke få, men stolte elementer i rene komposisjoner, står identiteten høyt og majestetisk.
Opphavsmerket er et strategisk verktøy for å forbedre industrien i en fremtid der sjømat skal bli vårt viktigste eksportprodukt. Den brukes globalt på norske sjømatprodukter og markedsføringsmateriell – ofte i samarbeid med bransjeaktører – rettet mot både forbrukere, politikere, presse, handel og industri.
CREDITS
Leveranser
LOGO & VISUELL IDENTITET, DESIGNHÅNDBOK
År
2016–2017
Design lead
KRISTINE BLESVIK
Byrå
UNIFORM DESIGN
Case video
STIR