Compass icon
KMD – Fakultet for kunst, musikk og design (UiB)

Fra høgskole til fakultet med personlighet

Berggård Amundsen
Identiteten ble i utgangspunktet utviklet for Kunst- og designhøgskolen i Bergen. KHiB hadde en visuell identitet som ikke reflekterte deres personlighet og visjon – å være en toneangivende internasjonal arena for kunstnerisk forskning og utdanning. I utviklingsprosessen ble høgskolen sammenslått med Griegakademiet og deretter innlemmet i Universitetet i Bergen under navnet Fakultet for kunst, musikk og design. Dette som en konsekvens av utdanningsreformen. At fakultetet fikk beholde den nye visuelle identiteten, lå som et premiss i prosessen. Individualitet, identitet og særpreg var viktig.

Formålet med den visuelle identiteten var å forene de forskjellige fagdisiplinene, ved å ha en sterk og tydelig stemme, men også la studentene få utfolde seg i senteret . Identiteten måtte være dynamisk, både digitalt og fysisk i det nye bygget.

«Spenningsfelt» er konseptet for merkeidentiteten. Konseptet tolkes gjennom navnet på instituttene: Fine Art (KUNST), Music (MUSIKK) og Design (DESIGN) som danner et iboende kaos i et pulserende og dynamisk logosystem. Logoenes varierende intensitet, skapes i spillerommet definert av omliggende designelementer og flatens begrensning. Identiteten ekspanderer og pulserer: fra tilbaketrukket og trygg til tydelig og kraftfull – en bærer av kaos ved å uttrykke uforutsigbarhet og friksjon.

Utmerkelser:
Gull - European Design Awards 2017
Bronse - Cannes Lions 2017
Gull - Gullblyanten 2016
Sertifikat - Visuelt 2017
CREDITS
Leveranser
LOGO & VISUELL IDENTITET, TRYKKMATERIELL, DESIGNHÅNDBOK
År
2016
Design lead
KRISTINE BLESVIK
Byrå
UNIFORM DESIGN
Webdesign
SCANDINAVIAN DESIGN GROUP
Case video
MOLTE