Compass icon

7 steg til en tydelig og solid merkeidentitet

Utforsk hvordan strategisk planlegging, definisjon av merkevarens personlighet og utforming av en engasjerende visuell identitet kan transformere bedriften din. Klar til å skille deg ut i et overfylt marked? La oss dykke ned!

LA OSS LEKE LITT ARKITEKTER

Når du bygger et hus så starter du ikke med å male stua, gjør du? Det mest praktiske er nok å starte med en plan. Hvor skal du bygge huset? Hvordan er omgivelsene? Hvordan skal du utføre jobben? Når du starter å bygge, så starter du antakeligvis fra bunnen av, med grunnmuren. Deretter jobber du deg oppover til du har et ferdig hus med vegger og tak. Så starter prosessen med å male og innrede. Til slutt kan du ha den innflytningsfesten du har drømt så lenge om.

Nå lurer du kanskje på hva i huleste er det vi snakker om? Er ikke KastleBlack et design- og videoproduksjonsbyrå? Vel, jo, men vi gjør alt innunder paraplyen merkevarebygging. Vi har alltid strategi-hatten på oss i prosjekter, for å sørge for et bedre sluttresultat.

"If you fail to plan, you are planning to fail"
BENJAMIN FRANKLIN

Nok om hus og hatter. La oss gå ned i purra. "If you fail to plan, you are planning to fail" sa Benjamin Franklin en gang i tida og det er vi helt enige i. Når du bygger en merkevare, så er det aller best å ha en plan. Følg de syv stegene under, så er du på riktig vei til en tydelig og solid merkeidentitet:

Plan og mål

VIT HVOR DU SKAL

Hvis ikke du vet hvor du skal, hvordan skal du komme til målet da? Legg en plan og sett et mål for bedriften din. Hvor skal du være om 5 år? 10 år?

Posisjonering

STUDÉR OMGIVELSENE

Hvordan ser markedet ut, hvem er konkurrentene og hva gjør de? Hvor skal din bedrift skille seg ut? Hvem er målgruppen din og hva er de opptatt av og trenger? Posisjonering handler om å finne et hull i markedet hvor din bedrift kan være unik.

Merkeplattform

FINN DITT DNA

Bygg merkevaren innenfra og ut. Start med kjernen, definer visjonen din, misjonen og verdiene. Visjonen handler om hvor bedriften din er på vei og vil hjelpe deg å navigere i riktig retning. Verdiene er emosjonelle og funksjonelle holdninger som skal bidra til å forme bedriften din. De vil hjelpe å definere din bedrifts budskap, identitet og personlighet. Misjonen kommuniserer hensikten med bedriften din, mål og hvordan den skal gi verdi for kundene. Å definere en merkeplattform er vanskelig, men når du har dette på plass er det mye lettere å bygge en suksessfull merkevare.

Personlighet

VÆR DEG SELV

Merkevaren din skal tiltrekke likesinnede. Hva er personlighetstrekkene? Hvilke tanker, følelser og hvilken adferd beskriver din merkevare? Tøff? Rolig? Selvsikker? Full av energi? Disse ordene vil bidra med å definere identiteten, slik at valg av fonter, farger, foto, språk og motion blir lettere.

Identitet

FINN DIN STEMME

Når du vet merkepersonligheten din, så kan du finne din måte å snakke til målgruppen på (Tone of Voice). Er du direkte? Formell? Vennlig? Frekk? Teknisk? Din TOV (Tone of Voice) er direkte knyttet til kjernen i merkevaren. Det er hensiktsmessig å skille seg ut og ha en unik stemme, men den må være passende til bedriften din. Når du har definert TOV, så er nøkkelen å holde seg til det som er definert. Ikke endre stemmen din, da kan du risikere å miste tillit.

Identitet

FINN FREM ANTREKKET

På tide å kle på seg. Hvordan skal din merkevare fremstå rent visuelt? Logo, fargepalett, typografi, grafiske elementer, foto, motion er viktige elementer. Hvordan du bruker disse elementene sammen på en konsekvent måte definerer din visuelle identitet. Denne prosessen kalles designprosessen. Det er ikke noe man tar tak i aller først. Alt det visuelle bør være forankret i kjernen i merkevaren. Hvis du er en bank, så er det kanskje ikke passende å gå bananas med spreke farger og grafiske elementer. Det er viktig å presentere bedriften din på riktig måte og som speiler kjernen. På den måten mister du ikke kredibilitet, målgruppen kan stole på at du kan levere gode produkter og tjenester. På den andre siden, hvis du er et designbyrå så vil kanskje en sober mørkeblå fargepalett gjøre at målgruppen tenker at dere ikke er kreative i det hele tatt. Det kommer helt an på hva slags bedrift du er og hvilken bransje du opererer i. Din visuelle identitet burde reflektere kjernen i bedriften og være attraktiv for målgruppen.

Kommunikasjon

KOM DEG UT!

På tide med sosialisering. Nå skal du nå ut til målgruppen med budskapet ditt. Legg en plan og lag en kommunikasjonsstrategi. Når du har fanget deres oppmerksomhet, vær tydelig på hva du ønsker at de skal gjøre. Skal de gå til nettsiden din? Ringe deg? Melde seg på et nyhetsbrev? Besøke butikken din og kjøpe produkter? Hvis du er tydelig i kommunikasjonen og alltid inkluderer en CTA (Call to action), så er det mer sannsynlig at målgruppen gjør mer enn å bare trykke på lik-knappen.


Din merkevare er større en bedriften din. Mens bedriften gir kundene det de vil ha, skaper din merkevare en emosjonell forbindelse ved å bruke verdiene og identiteten for å inspirere til lojalitet. Å investere in merkevaren din er avgjørende for at bedriften din skal være unik i et overfylt marked.

Har du lyst til å vite mer?

Vi tar gjerne en prat på telefon eller send oss en e-post.

Nok om hus og hatter. La oss gå ned i purra. "If you fail to plan, you are planning to fail" sa Benjamin Franklin en gang i tida og det er vi helt enige i. Når du bygger en merkevare, så er det aller best å ha en plan. Følg de syv stegene under, så er du på riktig vei til en tydelig og solid merkeidentitet:

Plan og mål

VIT HVOR DU SKAL

Hvis ikke du vet hvor du skal, hvordan skal du komme til målet da? Legg en plan og sett et mål for bedriften din. Hvor skal du være om 5 år? 10 år?

Posisjonering

STUDÉR OMGIVELSENE

Hvordan ser markedet ut, hvem er konkurrentene og hva gjør de? Hvor skal din bedrift skille seg ut? Hvem er målgruppen din og hva er de opptatt av og trenger? Posisjonering handler om å finne et hull i markedet hvor din bedrift kan være unik.

Merkeplattform

FINN DITT DNA

Bygg merkevaren innenfra og ut. Start med kjernen, definer visjonen din, misjonen og verdiene. Visjonen handler om hvor bedriften din er på vei og vil hjelpe deg å navigere i riktig retning. Verdiene er emosjonelle og funksjonelle holdninger som skal bidra til å forme bedriften din. De vil hjelpe å definere din bedrifts budskap, identitet og personlighet. Misjonen kommuniserer hensikten med bedriften din, mål og hvordan den skal gi verdi for kundene. Å definere en merkeplattform er vanskelig, men når du har dette på plass er det mye lettere å bygge en suksessfull merkevare.

Personlighet

VÆR DEG SELV

Merkevaren din skal tiltrekke likesinnede. Hva er personlighetstrekkene? Hvilke tanker, følelser og hvilken adferd beskriver din merkevare? Tøff? Rolig? Selvsikker? Full av energi? Disse ordene vil bidra med å definere identiteten, slik at valg av fonter, farger, foto, språk og motion blir lettere.

Identitet

FINN DIN STEMME

Når du vet merkepersonligheten din, så kan du finne din måte å snakke til målgruppen på (Tone of Voice). Er du direkte? Formell? Vennlig? Frekk? Teknisk? Din TOV (Tone of Voice) er direkte knyttet til kjernen i merkevaren. Det er hensiktsmessig å skille seg ut og ha en unik stemme, men den må være passende til bedriften din. Når du har definert TOV, så er nøkkelen å holde seg til det som er definert. Ikke endre stemmen din, da kan du risikere å miste tillit.

Identitet

FINN FREM ANTREKKET

På tide å kle på seg. Hvordan skal din merkevare fremstå rent visuelt? Logo, fargepalett, typografi, grafiske elementer, foto, motion er viktige elementer. Hvordan du bruker disse elementene sammen på en konsekvent måte definerer din visuelle identitet. Denne prosessen kalles designprosessen. Det er ikke noe man tar tak i aller først. Alt det visuelle bør være forankret i kjernen i merkevaren. Hvis du er en bank, så er det kanskje ikke passende å gå bananas med spreke farger og grafiske elementer. Det er viktig å presentere bedriften din på riktig måte og som speiler kjernen. På den måten mister du ikke kredibilitet, målgruppen kan stole på at du kan levere gode produkter og tjenester. På den andre siden, hvis du er et designbyrå så vil kanskje en sober mørkeblå fargepalett gjøre at målgruppen tenker at dere ikke er kreative i det hele tatt. Det kommer helt an på hva slags bedrift du er og hvilken bransje du opererer i. Din visuelle identitet burde reflektere kjernen i bedriften og være attraktiv for målgruppen.

Kommunikasjon

KOM DEG UT!

På tide med sosialisering. Nå skal du nå ut til målgruppen med budskapet ditt. Legg en plan og lag en kommunikasjonsstrategi. Når du har fanget deres oppmerksomhet, vær tydelig på hva du ønsker at de skal gjøre. Skal de gå til nettsiden din? Ringe deg? Melde seg på et nyhetsbrev? Besøke butikken din og kjøpe produkter? Hvis du er tydelig i kommunikasjonen og alltid inkluderer en CTA (Call to action), så er det mer sannsynlig at målgruppen gjør mer enn å bare trykke på lik-knappen.


Din merkevare er større en bedriften din. Mens bedriften gir kundene det de vil ha, skaper din merkevare en emosjonell forbindelse ved å bruke verdiene og identiteten for å inspirere til lojalitet. Å investere in merkevaren din er avgjørende for at bedriften din skal være unik i et overfylt marked.

Har du lyst til å vite mer?

Vi tar gjerne en prat på telefon eller send oss en e-post.