Compass icon

Hvordan vet du om din merkevare trenger visuell oppussing?

Har merkevaren din blitt støvete? Har dere ikke nok elementer å bruke? En logo alene er ikke nok – dere trenger en helhetlig visuell identitet som folk kan kjenne igjen. Det er ikke alltid nødvendig å gjøre alt på nytt, men å holde identiteten sin oppdatert er viktig.

“ALT VI LAGER SER LIKT UT.”

«Alt vi lager ser likt ut.» «Vi har ikke nok elementer til å lage spennende innhold.» «Jeg er lei av profilen vår – den ser så utdatert ut. Alle andre ser så freshe ut.» «Vi skulle hatt noen fine maler som gjør det enklere å lage nye ting.»

Er det temaer som farer rundt i organisasjonen? Kanskje det er på tide å ta en titt på den visuelle identiteten til din merkevare. Mange tenker kanskje at de må ha en ny logo for å fornye seg – det er ikke alltid tilfelle. Men hvis alt dere har er en logo, et sett med farger og kanskje noen bilder, så er det fort gjort at man går tom for ideer. Derfor er det viktig å ha en helhetlig visuell identitet. Flere visuelle elementer i verktøykassen, som vi liker å kalle det. En logo alene kan aldri gjøre hele jobben. Vil du at folk skal kjenne igjen din merkevare uansett flate, så er det viktig med flere elementer, og et system for hvordan disse brukes sammen. 

Holder det ikke med logo?

I de fleste tilfeller, nei. Ikke hvis målet er å bygge en suksessfull merkevare og skape gjenkjennelighet. Logoen fungerer som en avsender. Den skal bekrefte at kommunikasjonen kommer fra rett organisasjon. Logoen bør leve i et system sammen med andre viktige elementer som farge, font, bilder, grafiske elementer og Tone of voice. Hvordan du bruker disse elementene konsekvent på alle flater definerer din visuelle identitet. Og det å være konsekvent er ekstremt viktig for å skape gjenkjennelighet. Det handler om å være forutsigbar og å trygge brukeren på at kommunikasjonen kommer fra riktig sted. På sikt, vil man ikke trenge å bruke energi på å finne ut av hvem budskapet kommer fra. På en måte kan man si at målet er at hvis du fjerner logo på en plakat, så kjenner folk igjen merkevaren likevel. 

Hvis alle dine annonser og kommunikasjonsflater har forskjellig visuelt uttrykk, så gjør du det ikke enkelt for folk å kjenne igjen merkevaren din. Når det er sagt betyr det ikke at alt trenger å se likt ut. Det handler om å definere hva som er faste elementer og hva som kan variere.


«Vi må fornye oss. Hva nå?»

Man trenger ikke kaste alt ut av vinduet. I mange tilfeller er det bedre med en evolusjon, enn en revolusjon. For eksempel hvis din merkevare er godt etablert i markedet, kan det være risikabelt å plutselig endre navn, logo og visuell identitet. Men har man endret merkekjernen og strategisk retning, så er det kanskje strategisk riktig å starte på nytt visuelt også. 

En annen løsning kan være å beholde noen elementer, eksempelvis logo, farger og font, men å bygge videre på dette ved å skape en rikere visuell verktøykasse slik at man har mer å rutte med når man skal kommunisere til brukeren. Det kan være å designe grafiske elementer eller definere en fotostil. Kanskje merkevaren din har tre farger og det har blitt litt utydelig hvilken som er viktigst. Da er det smart å se på konkurrentene og finne ut hvilken farge skal være primærfargen din – den dere skal bli assosiert med – og så definere hvordan de andre støttefargene skal brukes. Kanskje dere sitter med 3-4-5 fonter og det er utydelig hvilken som skal representere merkevaren og det er i tillegg vanskelig å forvalte. Og å lese! Da er det bedre med en eller to fonter, et tydelig hierarki og en typografisk stil.

Gjenkjennelighet er viktig

Det viktigste i en visuell identitet er å ha nok elementer som gjør at man kan skape god visuell kommunikasjon som tiltrekker målgruppen, og bidrar til gjenkjennelighet på sikt. Vær kreativ, men konsekvent. Det finnes mange måter å løse det på, og hvert prosjekt er unikt. Hvis du sitter og lurer på om det er på tide med en visuell oppussing, så ring oss da vel. Så kan vi ta en prat om hva som er riktig for din merkevare.

Har du lyst til å vite mer?

Vi tar gjerne en prat på telefon eller send oss en e-post.

Holder det ikke med logo?

I de fleste tilfeller, nei. Ikke hvis målet er å bygge en suksessfull merkevare og skape gjenkjennelighet. Logoen fungerer som en avsender. Den skal bekrefte at kommunikasjonen kommer fra rett organisasjon. Logoen bør leve i et system sammen med andre viktige elementer som farge, font, bilder, grafiske elementer og Tone of voice. Hvordan du bruker disse elementene konsekvent på alle flater definerer din visuelle identitet. Og det å være konsekvent er ekstremt viktig for å skape gjenkjennelighet. Det handler om å være forutsigbar og å trygge brukeren på at kommunikasjonen kommer fra riktig sted. På sikt, vil man ikke trenge å bruke energi på å finne ut av hvem budskapet kommer fra. På en måte kan man si at målet er at hvis du fjerner logo på en plakat, så kjenner folk igjen merkevaren likevel. 

Hvis alle dine annonser og kommunikasjonsflater har forskjellig visuelt uttrykk, så gjør du det ikke enkelt for folk å kjenne igjen merkevaren din. Når det er sagt betyr det ikke at alt trenger å se likt ut. Det handler om å definere hva som er faste elementer og hva som kan variere.


«Vi må fornye oss. Hva nå?»

Man trenger ikke kaste alt ut av vinduet. I mange tilfeller er det bedre med en evolusjon, enn en revolusjon. For eksempel hvis din merkevare er godt etablert i markedet, kan det være risikabelt å plutselig endre navn, logo og visuell identitet. Men har man endret merkekjernen og strategisk retning, så er det kanskje strategisk riktig å starte på nytt visuelt også. 

En annen løsning kan være å beholde noen elementer, eksempelvis logo, farger og font, men å bygge videre på dette ved å skape en rikere visuell verktøykasse slik at man har mer å rutte med når man skal kommunisere til brukeren. Det kan være å designe grafiske elementer eller definere en fotostil. Kanskje merkevaren din har tre farger og det har blitt litt utydelig hvilken som er viktigst. Da er det smart å se på konkurrentene og finne ut hvilken farge skal være primærfargen din – den dere skal bli assosiert med – og så definere hvordan de andre støttefargene skal brukes. Kanskje dere sitter med 3-4-5 fonter og det er utydelig hvilken som skal representere merkevaren og det er i tillegg vanskelig å forvalte. Og å lese! Da er det bedre med en eller to fonter, et tydelig hierarki og en typografisk stil.

Gjenkjennelighet er viktig

Det viktigste i en visuell identitet er å ha nok elementer som gjør at man kan skape god visuell kommunikasjon som tiltrekker målgruppen, og bidrar til gjenkjennelighet på sikt. Vær kreativ, men konsekvent. Det finnes mange måter å løse det på, og hvert prosjekt er unikt. Hvis du sitter og lurer på om det er på tide med en visuell oppussing, så ring oss da vel. Så kan vi ta en prat om hva som er riktig for din merkevare.

Har du lyst til å vite mer?

Vi tar gjerne en prat på telefon eller send oss en e-post.